Humane wetenschappen

2de graad

Profiel

Persoonlijkheid

Je bent

  • vlot in de omgang met anderen
  • een open persoon in contacten met onbekenden
  • verdraagzaam en respectvol

Leercompetenties

Je kan

  • moeilijkere leerstof in een kortere tijd verwerken

  • vlot verbanden leggen tussen leerinhouden en logisch redeneren

  • analytisch en wetenschappelijk kijken naar mens en samenleving

  • menswetenschappelijke en filosofische concepten op een abstracte manier hanteren

  • dieper ingaan op de vakken filosofie, kunst, sociologie en psychologie

Interesses

  • de mens in al zijn complexiteit
  • maatschappij en opvoeding
  • kunst en cultuur
  • filosofie
HUMANE WETENSCHAPPEN (DO) 3de jaar 4de jaar
Aardrijkskunde 1 1
Godsdienst 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2
Biologie 1 1
Chemie 1 1
Fysica 1 1
Geschiedenis 2 2
Engels 3 2
Frans 4 4
Nederlands 4 4
Wiskunde (B) 4 4
Sociologie en psychologie 3 3
Kunstbeschouwing 1 2
Filosofie 1 2
MEAV / GLI / GFL 1 2
Leren+ 1
Totaal 32 33*
MAATSCHAPPIJ- EN WELZIJNSWETENSCHAPPEN (DG) 3de jaar 4de jaar
Aardrijkskunde 1 1
Godsdienst 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2
Biologie 1
Chemie 1
Fysica 1
Natuurwetenschappen 2
Geschiedenis 1 1
Engels 2 2
Frans 3 3
Nederlands 5 4
Wiskunde (B) 4 4
Sociologie en psychologie 5 5
Inleiding in de filosofie 1 2
MEAV / GLI / GFL 1 2
Leren+ 1 1
Richtingsvak+ 2
Totaal 32 32

*het 4de jaar humane wetenschappen: lessenrooster van 33 uur

Verschil tussen Humane Wetenschappen en Maatschappij en welzijnswetenschappen

Richtingsvakken (geel)

  • dezelfde leerinhouden (sociologie en psychologie), maar meer tijd om ze te verwerken in de DG-richting
  • minder uitgebreid pakket filosofie in de DG-richting
  • geen kunstbeschouwing in de DG-richting

Basisvakken (oranje)

  • minder uitgebreide doelen in de DG-richting

We vergelijken steeds de richting met de richting rechts in de matrix.