Humane wetenschappen
2de graad
Profiel
Persoonlijkheid
Je bent
- vlot in de omgang met anderen
- een open persoon in contacten met onbekenden
- verdraagzaam en respectvol
Leercompetenties
Je kan
moeilijkere leerstof in een kortere tijd verwerken
vlot verbanden leggen tussen leerinhouden en logisch redeneren
analytisch en wetenschappelijk kijken naar mens en samenleving
menswetenschappelijke en filosofische concepten op een abstracte manier hanteren
dieper ingaan op de vakken filosofie, kunst, sociologie en psychologie
Interesses
- de mens in al zijn complexiteit
- maatschappij en opvoeding
- kunst en cultuur
- filosofie
HUMANE WETENSCHAPPEN (DO) | 3de jaar | 4de jaar |
---|---|---|
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Biologie | 1 | 1 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Engels | 2 | 3 |
Frans | 4 | 4 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Sociologie en psychologie | 3 | 3 |
Filosofie | 1 | 2 |
Kunstbeschouwing | 1 | 1 |
Gemeenschappelijk Funderend Leerplan | 3 | 1 |
Totaal | 32 | 32 |
MAATSCHAPPIJ- EN WELZIJNSWETENSCHAPPEN (DG) | 3de jaar | 4de jaar |
---|---|---|
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Frans ondersteuning | 0 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 |
Nederlands ondersteuning | 1 | 1 |
Wiskunde | 3 | 3 |
Sociologie en psychologie | 5 | 5 |
Filosofie | 2 | 2 |
Richtingsvak+ | 1 | 1 |
Gemeenschappelijk Funderend Leerplan | 3 | 2 |
Totaal | 32 | 32 |
Het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan bevat volgende onderdelen: Leren+, IT, Artistieke Vorming (beeld, muziek en audiovisuele media), Mens en Samenleving
Verschil tussen Humane Wetenschappen en Maatschappij- en welzijnswetenschappen
Richtingsvakken (geel)
- dezelfde leerinhouden (sociologie en psychologie), maar meer tijd om ze te verwerken in de DG-richting
- geen kunstbeschouwing in de DG-richting
Basisvakken (oranje)
- minder uitgebreide doelen in de DG-richting
We vergelijken steeds de richting met de richting rechts in de matrix.