Latijn

2de graad

Profiel

Persoonlijkheid

Je bent

  • iemand met een brede algemene interesse
  • bereid om leerstof bij te houden en te werken aan je studiehouding
  • een doorzetter

Leercompetenties

Je kan

  • moeilijkere leerinhouden in een korte tijd verwerven voor alle vakken
  • logisch redeneren en makkelijk verbanden leggen
  • je taalvaardigheid inzetten en in een tekst structuren ontdekken
  • op een geordende manier werken en abstracte wiskundige begrippen hanteren

Interesses

  • je hebt interesse in de Romeinse cultuur en geschiedenis
  • je wilt de Latijnse taal verder ontdekken
  • je wilt de grote auteurs in hun oorspronkelijke taal lezen
LATIJN (DO) 3de jaar 4de jaar
Aardrijkskunde 1 1
Godsdienst 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2
Geschiedenis 2 2
Biologie 1 1
Chemie 1 1
Fysica 1 1
Engels 2 2
Wiskunde 5 5
Nederlands 4 4
Frans 3 3
Latijn 5 5
Richtingsvak+ 0 1
Gemeenschappelijk Funderend Leerplan 3 2
Totaal 32 32
GRIEKS-LATIJN (DO) 3de jaar 4de jaar
Aardrijkskunde 1 1
Godsdienst 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2
Geschiedenis 2 2
Biologie 1 1
Chemie 1 1
Fysica 1 1
Engels 2 2
Wiskunde 5 5
Nederlands 4 3
Frans 3 3
Latijn 4 4
Grieks 4 4
Richtingsvak+ 0 1
Gemeenschappelijk Funderend Leerplan 1 1
Totaal 33* 33*

Het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan bevat volgende onderdelen binnen de richting Latijn: Leren+, IT, Artistieke Vorming (beeld, muziek en audiovisuele media), Mens en Samenleving

Het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan bevat volgende onderdelen binnen de richting Grieks-Latijn: IT, Artistieke Vorming (muziek en audiovisuele media), Mens en Samenleving

*zowel het 3de als het 4de jaar Grieks-Latijn: lessenrooster van 33 uur

Verschil tussen Latijn en Grieks-Latijn

Richtingsvakken (geel)

  • dezelfde leerinhouden Latijn in een korter tijdsbestek verwerken in de richting Grieks-Latijn
  • vak Grieks in de richting Grieks-Latijn

Basisvakken (oranje)

  • dezelfde leerdoelen als andere DO-richtingen, maar in korter tijdsbestek verwerven