Maatschappij- en welzijnswetenschappen
2de graad
Profiel
Persoonlijkheid
Je bent
- vlot in de omgang met anderen
- open voor contact met onbekenden
- verdraagzaam en respectvol
Leercompetenties
Je kan
- moeilijkere leerinhouden verwerven
- verbanden leggen en logisch redeneren, vooral gericht op het studiedomein
- analytisch en wetenschappelijk kijken naar mens en samenleving
- menswetenschappelijke concepten op een abstracte manier hanteren
Interesses
- de mens in al zijn complexiteit
- maatschappij en opvoeding
- kunst en filosofie
Play Video
| MAATSCHAPPIJ- EN WELZIJNSWETENSCHAPPEN (DG) | 3de jaar | 4de jaar |
|---|---|---|
| Aardrijkskunde | 1 | 1 |
| Godsdienst | 2 | 2 |
| Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
| Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
| Geschiedenis | 1 | 1 |
| Engels | 2 | 2 |
| Frans | 3 | 3 |
| Frans ondersteuning | 0 | 1 |
| Nederlands | 4 | 4 |
| Nederlands ondersteuning | 1 | 1 |
| Wiskunde | 3 | 3 |
| Sociologie en psychologie | 5 | 5 |
| Filosofie | 2 | 2 |
| Richtingsvak+ | 1 | 1 |
| Gemeenschappelijk Funderend Leerplan | 3 | 2 |
| Totaal | 32 | 32 |
| MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN (D/A) | 3de jaar | 4de jaar |
|---|---|---|
| Aardrijkskunde | 1 | 1 |
| Godsdienst | 2 | 2 |
| Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
| Natuurwetenschappen | 2 | 1 |
| Geschiedenis | 1 | 1 |
| Engels | 2 | 2 |
| Frans | 2 | 2 |
| Frans ondersteuning | 1 | 1 |
| Nederlands | 4 | 4 |
| Wiskunde | 3 | 3 |
| Maatschappij en welzijn | ||
| Ontwikkeling en pedagogisch handelen | 3 | 3 |
| Gezondheidsbevordering | 2 | 2 |
| Anatomie en fysiologie | 1 | 1 |
| Indirecte zorg | 3 | 3 |
| Richtingsvak+ | 0 | 1 |
| Gemeenschappelijk Funderend Leerplan | 3 | 3 |
| Totaal | 32 | 32 |
Het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan bevat volgende onderdelen: Leren+, IT, Artistieke Vorming (beeld, muziek en audiovisuele media), Mens en Samenleving
Verschil tussen Maatschappij- en welzijnswetenschappen en Maatschappij en welzijn
Richtingsvakken (geel)
- praktischere leerdoelen in de D/A-richting
- meer tijd om de leerdoelen te verwerken in de D/A-richting
Basisvakken (oranje)
- beperktere leerdoelen voor de D/A-richting
We vergelijken steeds de richting met de richting rechts in de matrix.